Den 24.-25. august 2016 deltog Kirsten og jeg i det årlige Vingstedkursus for medarbejdere i hørerehabiliteringen.
“Bruger-centreret praksis” var den røde tråd i de foredrag, som vi lyttede til. Og hvad betyder så dét? Helt forenklet er både forskere og hørekonsulenter optagede af, at den enkelte person med høretab skal kunne leve så normalt et liv som muligt og have en høj livskvalitet – til trods for de begrænsninger, der er uundgåeligt er forbundet med høretabet. Der blev talt en del om det store energitab og den træthed, som personer med høretab oplever i hverdagen.
Forskere indenfor høreapparatindustrien arbejder på, at fremtidens høreapparater (et godt stykke tid ude i fremtiden) i langt højere grad skal kunne tilpasses individuelle ønsker og behov. Ved brug af sensorer der registrerer hjernens signaler om, hvad brugeren ønsker at lytte til, vil høreapparaterne automatisk kunne skrue op for en ønsket lydkilde og ned for uønskede lydkilder. Høreapparaterne vil desuden kunne kobles op på eHealth og registrere fx puls, temperatur, fysisk aktivitet og anvendelsen af høreapparaterne, hvis brugeren ønsker det.
Hørekonsulenter fra landets kommunikationscentre holdt foredrag om dialog, brugerinddragelse og aktiv deltagelse. Der var et ønske om at blive bedre til at spørge ind og lytte til den enkelte bruger. Det kunne fx være ved brug af billedmateriale i samtalen. Der var specifik fokus på, hvordan vi kan blive bedre til at møde tosprogede brugere med anden etnisk baggrund.
I pauserne havde vi mulighed for at få de nyeste høreapparater og høretekniske hjælpemidler i hænderne, og CFD Rådgivningen var repræsenteret med en stand. Vi fik mindet vores samarbejdspartnere om, at de skal huske at spørge ind til synet hos de høreapparatbrugere, som de møder i deres praksis.
Jeg står ved vores stand på Vingstedkursus
Malene ( som i fremtiden vil lave flere indlæg på bloggen)
Det lyder som nogle gode udbytterige dage. Jeg er lidt nysgerrig ift. det billedmateriale, I nævner. Kan I sige lidt mere om, hvordan det fungerer? ift. at blive bedre til at spørge ind og lytte?
Der findes forskelligt materiale, der kan sætte gang i dialogen om det hentet fra sundhedspædagogikken. Her var tanken nok at inspirere hørekonsulenter til at bruge dialogstøttende materiale og møde brugerens behov gennem dialog og aktiv deltagelse.