Ved frokosten i dag på kontoret fortalte min kollega om et fuldt automatiseret parkeringshus i Århus, hun først lidt frygtsomt prøvede i sidste uge, da hun var på kursus. Bilerne bliver placeret i hver sin kasse, og der spares plads til parkering i midtbyen. Smart og hun var begejstret.
Nu så jeg så følgende pressemeddelelse om en event på onsdag d. 18/1 om teknologiens muligheder for blinde og svagtseende.
Blinfo
Der har længe være gang i projekter med de såkaldte beacons , der f.eks. er sat op i Handicappets Hus i Høje Tåstrup. Man kan som blind have en app på telefonen, der gør det muligt at få læst informationerne op, så man kan finde vej.
Det kaldes Blinfo – se mere på hjemmesiden blinfoapp.dk
Blindecenter Bredegaard har som det første botilbud i verden etableret teknologien i miljøet, og eventdagen, der forgår der, skal bruges til, at brugere og fagpersoner bliver klogere på brugen og tænker tanker om fremtidens brug.
Foto fra pressemeddelelsen. Viser ung blind mand med sin mobil ved Blindecenter Bredegaard.
Hjælpsom teknologi
Jamen, der er rigtig mange muligheder for hjælpsom teknologi for alle specielt ejere af en iPhone, der har solid brugererfaring.
Vi har tidligere beskrevet den app, der hedder BeMyEyes. Opfinder og ejer Hans Jørgen Wiberg var på besøg på en temadag i oktober 2016 for kontaktpersoner i København og vores kollega Stine skrev efterfølgende fra temadagen:
Via live video chat forbindes blinde med seende hjælpere, når de står i en konkret situation og har behov for seende hjælp. Med sin Iphone kobler den blinde sig på netværket via app’en, og hjælperen modtager en notifikation. Den frivillige hjælper accepterer, og der forbindes en live video forbindelse, hvor den seende hjælper synsbeskriver det ønskede. Da videoforbindelsen kun sendes til hjælper og ikke retur, kræver det, at man kan høre hjælpers svar i sin Iphone. Til forskel for Facetime og Skype, hvor der skabes en bevidst forbindelse til en bestemt person, er det her tale om en åben forespørgsel, som sendes ud til tilgængelige hjælpere – de to personer har derfor ikke kendskab til hinanden, og når opgaven er løst, bliver der lagt på, og to liv leves videre. App’en har været en succes og ekspanderet stort – 383.000 frivillige hjælpere og 29.000 blinde fordelt på 149 lande og med kommunikation på 80 forskellige sprog, benytter nu BeMyEyes. Det er alle former for synsbeskrivelse, som der ønskes hjælp til, alt fra hjælp til at tjekke datomærkning på mælkekartonen, til moderen der ønskede synsbeskrivelse af sin søns badmintonkamp, til ønsket om at bevare svaret på en graviditetstest ”helt for sig selv”. Intet er for småt eller stort. Der har være meget mediedækning af BeMyEyes app’en fra store nyhedsmedier som bl. a. BBC og CNN, men vigtigst af alt er, at nå de kanaler som blinde benytter.
Det ser ud til at teknologiske tiltag som Blinfo og BeMyEyes giver mennesker med synstab lettere muligheder for selvstændig færden og tilegnelse af information.
Jeg håber ved lejlighed at komme på en guided tur med Blinfo . Mon ikke vi skal have sat en demo op på en af CFDs matrikler en dags tid!
Kirsten